Børns aggression er udtryk for mangelfulde eksekutive funktioner

Ny forskning viser at mangelfulde eksekutive funktioner er en indikator for senere aggressiv adfÌrd. Eksekutive funktioner er de hjernefunktioner, der gør det muligt at hÌmme, planlÌgge og eksekvere adfÌrd for at opnü ønskede resultater. Man kan se eksekutive funktioner som grundlaget for bevidste og planlagte handlinger.

I en undersøgelse fra 2018 har forskerne vist at skolebørn med relativt svage eksekutive funktioner var mere tilbøjelige til at udvise aggressiv adfÌrd büde et ür og tre ür senere.
Tidligere undersøgelser har vist at antisocial adfÌrd korrellerer med reduceret eksekutiv funktion og altsü er udtryk for en lavere grad af selvkontrol. Det er derfor ikke specielt overraskende at relativt velfungerende eksekutive funktioner fører til reduceret aggression. Men man har ikke tidligere undersøgt udviklingen af dette forhold over tid. Man har heller ikke en fuld forstüelse af forholdet mellem aggression og eksekutive funktioner, f.eks. de forskelige typer af aggression eller hvor let en person bliver aggressiv.

Børns Aggression og Eksekutive Funktioner

I denne undersøgelse blev det vist at tidlige mülinger af eksekutive funktioner var en god indikator for senere aggressiv adfÌrd, her 1 og 3 ür senere. Dette er vigtigt fordi det angiver en kausal retning, südan at man kan sige at det er den relativt ringe eksekutive kontrol, der fører til aggressive reaktioner, men ikke at aggressive reaktioner fører til relativt ringe eksekutive funktioner.

Den aggressive adfÌrd var specifikt reaktiv aggression ved provokationer (aggressisve reaktioner) men gjaldt ikke planlagt aggression uden provokationer (planlagt aggresion anvendt for at nü mül). Dette giver god mening, da reaktioner ofte dÌmpes af eksekutiv funktion, mens gennemførelse af planlagt adfÌrd er afhÌngig af eksekutiv funktion.

Forskerne fandt desuden at eksekutive funktioner havde samme effekt pĂĽ piger og drenge: Selv om drengene generelt var mere aggressive, sĂĽ var der ikke forskel pĂĽ hvor sikkert eksekutive funktioner forudsagde senere aggressiv adfĂŚrd hos piger og drenge. Effekten viste sig ogsĂĽ at vĂŚre den samme for fysisk aggression og for forholds-aggression, det vil sige aggressive angreb pĂĽ en persons sociale status, anseelse eller ry. Denne form for aggression er mere typisk for piger (Rivers & Smith, 1994).

Undersøgelsen blev gennemført med børn mellem 6 og 11 ür pü tre forskellige tidspunkter: Ved undersøgelsens begyndelse, et ür senere og tre ür senere. Børnene gennemførte adfÌrdsmÌssige opgaver, der kan angive deres niveau af eksekutiv funktion, f.eks. hukommelse, planlÌgning og selvkontrol.

 

Kilder:

ScienceDaily (2018): Childhood aggression linked to deficits in executive function

Helena L. Rohlf, Anna K. Holl, Fabian Kirsch, Barbara KrahĂŠ og Birgit Elsner (2018): Longitudinal Links between Executive Function, Anger, and Aggression in Middle Childhood

Ian Rivers Peter K. Smith (1994): Types of bullying behaviour and their correlates