Dopamin udl√łsning

Dopamin udl√łsning kan v√¶re helt saligg√łrende. M√•ske kender du det fra dine shopping ture: I en krog af en butik finder du pr√¶cis det par sko som du har ledt efter l√¶nge, men aldrig kunne finde eller aldrig havde r√•d til. Og her er det perfekte par til en mere end overkommelig pris. Pludselig er verden ikke l√¶ngere et koldt og ufremkommeligt morads af problemer, men en varm og indbydende solkskindag fuld af muligheder. I hvert fald i din lettere farvede oplevelse lige nu. Din selvtillid svulmer op, og du f√łler at verden er din og at intet kan sl√• dig ud af kurs, men du betaler for dine nye sko.

Denne dopamin udl√łsning er dybest set dine jagtinstinkter i aktion: De overlevelsesinstinkter, der er udviklet til at motivere og guide din f√łdes√łgning uanset, hvad du lever af. Og som hele tiden formes og tilpasses af dine personlige erfaringer med, hvad der bringer dig f√łde, fremgang og succes.

Alle de, der fisker, kender det.¬†Vi har endelig fanget en fisk: L√¶nge efter at vores t√¶r er blevet virkelig virkelig kolde m√¶rker vi noget, der rykker i linen. Noget der spr√¶ller, mens vi haler i land. Den kan ryges, marineres eller paneres. Vi kan spise den r√• eller stege den f√łrst. Vi kan smage den til med citron, med carry eller med soya. Og bagefter kan vi nyde effekten af protein, omega 3 olie og hvad fisken ellers indeholder. Alt det klarer vi fint uden at t√¶nke for dybt over det.

Og vi vil derefter gerne fange flere fisk! Og hvis man har fået positiv opmærksomhed for sine sko, vil man derne udbygge sin garderobe. Hvis man har tid og penge nok, kan det blive til mange par sko.

Det er dette behov for at gentage succes, som vores limbiske hjerne opfylder, s√• godt som der er muligt. Det sker ved at oms√¶tte succes i nye vaner og i en adf√¶rd der er tilpasset til vores positive erfaringer.¬†Og den centrale mekanisme er udl√łsning af dopamin p√• strategisk vigtige tidspunkter og i situationer, der synes afg√łrende.

Hvad udl√łser dopamin?

N√•r vi oplever en ny og uventet succes vil oplevelsen f√łre til udskillelse af dopamin i en del af hjernen (nucleus accumbens), der popul√¶rt kaldes hjernens “lyst-center”. Denne dopamin fungerer som en kraftig stimulans, giver os energi og motivation til at overkomme eventuelle forhindringer og bringe byttet i land s√• effektivt, som det er muligt. Dette er s√•dan set enkelt nok.

Men ud over at hjernen stimuleres p√• dette kritiske tidspunkt, s√• sker der ogs√• noget som er lidt mere udspekuleret og hj√¶lper os til at gentage succe√©n senere: Den stimulerende dopamin udl√łsning begynder at flytte p√• sig. Bagud i tid. Forst√•et p√• den m√•de at stimuleringen ses i forbindelse med ting og situationer, der repr√¶senterer den succes, vi har oplevet. Hvis vi har fanget en fisk med et bestemt blink, s√• vil brugen af dette blink nu repr√¶sentere vores tidligere succes og udl√łse en positiv “forventning”. En fornemmelse af mulighed. Eller forventningen knyttes til det sted, hvor vi fik bid. “Det er h√©r at der er fisk!”. Uanset om det bygger p√• en enkelt tilf√¶ldig og usikker erfaring.

P√• denne m√•de bliver den stimulerende effekt af dopamin udl√łsning efterh√•nden knyttet til det s√¶t af elementer, der udg√łr en overbevisende mulighed for at fange flere fisk. Det betyder at vi bliver stimuleret i sitautioner, hvor der synes at v√¶re gode muligheder for at g√łre en fangst! Og p√• denne m√•de bliver dopamin udl√łsningens positive effekt efterh√•nden knyttet mere til muligheder og lovende sitationer end til egentlig succes.

Dette forklarer ogs√• hvorfor vores hjerne kan reagere s√• kraftig p√• noget s√• unatuligt som h√łjh√¶lede sko: Hvis vores personlige erfaring er, at bestemte virkemidler √łger vores chancer for succes med en m√•ls√¶tning, s√• vil stimuleringen med dopamin efterh√•nden knyttes til disse erfaringer og til nye situationer, der ligner dem.

Effekten af dette er, at vi bedre spores ind p√• at etablere situationer, hvor vi kan opleve succes. Det bliver mere sandsynligt, at vi fisker i n√¶rheden af varmev√¶rkets k√łlevandsudl√łb, hvor fiskene holder til i stort antal. Vi foretr√¶kker at shoppe steder, hvor vi tidligere gjort gode k√łb. Vi bliver mere opm√¶rksomme p√• redskaber, virkemidler og udtryk, der kan underst√łtte succes. Det bliver mere sandsynligt, at vi f√•r gjort flere af de forberedelser, der kan √łge vores chancer for at skaffe os mad p√• bordet, penge p√• kontoen eller anden succes.