Eksekutive betyder eksekverende

Tl;dr:

Eksekutive funktioner er hjernens overordnede og styrende funktioner, som regulerer og justerer andre funktioners aktivitet. Men kernen i de eksekutive funktioner er eksekvering af planer. Det vil sige styring af m√•lrettet adf√¶rd, der bidrager til at realisere en langsigtet m√•ls√¶tning, som f.eks. uddanelse, familiestiftelse eller forbedringer af helbred, √łkonomi eller social indflydelse. ¬† ¬†

Eksekutive funktioners evolution

Den menneskelige hjerne er udviklet ud fra et stadie, der ligner andre primaters hjerner. Og disse er igen avancerede versioner af “pattedyrs-hjernen”, som vi finder hos i de avancerede husdyr og en lang r√¶kke mere vilde pattedyr. Pattedyrshjernen er igen en avanceret version af den hjerne, som var udbredt blandt paderne i perm perioden, dvs. perioden f√łr trias og dinosaurernes storhedstid. ¬† Amfibierne var tilpasset et varmt fugtigt klima, men med en klimaforandring, der b√łd p√• mere t√łrt og kold vejr, blev reptiler (slanger og krybdyr) mere dominerende p√• kloden. ¬†

Eksekutive betyder [Eksekverende]

¬†Tilpasning til aktivitet om natten, en mere abstrakt version af stimluli-respons funktioner, der at udl√łse f.eks. f√łdes√łgende adf√¶rd, jagt, fort√¶ring m.m.¬†Det er dette som er kernen i pattedyrshjernen:¬†Medf√łdte stimuli-response forbindelser, som giver reaktioner muligheder, der kan √łge vores chancer for at overleve og f√łre arten videre gennem forplantning. Dette sker ved at vi kombinerer vores personlige erfaringer med omgivelserne med instinktive anl√¶g for at l√¶re hensigtsm√¶ssige reaktioner:¬†Let-l√¶rte stimuli-response forbindelse, som er delvist baseret p√• individuelle erfaringer, men som indl√¶res langt lettere end reaktioner, der ikke har noget naturligt medf√łdt anl√¶g.¬†

Det samme system giver os ogs√• mulighed for at l√¶re en lang r√¶kke andre vaner, der kan forme vores daglige adf√¶rd. Det er ikke noget medf√łdt instinkt for at k√łbe ind, men man kan let udvikle vaner omkring dette, fordi vores anl√¶g for f√łdes√łgning er tilstr√¶kkeligt fleksible og kan tilpasses til at b√¶re “unaturlig” men relevant adf√¶rd.

Derfor har mennesker typisk en bred vifte af stimuli-response forbindelser, der ikke synes specielt naturlige, men som kan indl√¶res p√• basis af de instinktive anl√¶g og den fleksible etablering af nye relevante vaner.¬†Tilv√¶nning til alle vores gode og mindre gode vaner er baseret p√• dette system, hvor bel√łnnende oplevelser, tages som et tegn p√• at den forudg√•ende adf√¶rd er v√¶rd at gentage ved en senere lejlighed.

Dette kaldes for reinforcering eller forst√¶rkning (af tendensen til den p√•g√¶ldende adf√¶rd).¬†Dopamin er det dominerende signalstof i de dele af hjernen, der b√¶rer vores instinktive reaktioner og vores instinktive beg√¶r efter mad, sex eller vand.¬†Det limbiske system er fokuseret p√• at afkode muligheder i omgivelserne og reagere p√• disse muligheder med en oplevelse af forventning og den motivation der f√łlger med positive forventninger.¬†

N√•r folk indtager psykoaktive stoffer, er det ofte for at opn√• en dopamin virkning, hvor ens tendens til at opleve muligheder og positive forventninger √łges, fordi man kunstigt har √łget oms√¶tningen af dopamin i den limbiske hjerne. Dette er ikke baseret p√• at man pludselig har flere muligheder, men p√• at ens hjerne sv√łmmer i dopamin, og at man derfor oplever den samme omverden langt mere positivt og som om den pludselig er fuld af muligheder. Med en overflod af dopamin, vil alle indtryk udl√łse positive forventninger. Og alle disse positive forventninger giver en euforisk oplevelse af verden, hvor ens tilb√łjelighed til at opleve muligheder og positive forventninger √łges, fordi man kunstigt har √łget oms√¶tningen af dopamin i den limbiske hjerne. Dette er ikke baseret p√• at man pludselig har flere muligheder, men p√• at ens hjerne sv√łmmer i dopamin, og at man derfor oplever den samme omverden langt mere positivt og som, om den pludselig er fuld af muligheder. Med en overflod af dopamin, vil alle indtryk udl√łse positive forventninger. Og alle disse positive forventninger giver en euforisk oplevelse af verden.¬†

Den eksekverende hjerne

Den limbiske pattedyrshjerne er langt mere fleksibel, adaptiv og tilpasningsdygtig end padernes mere primitive hjerne. Uden den fleksible tilpasning, var padernes adf√¶rd begr√¶nset til at v√¶re styret af synlige stimuli og alts√• realiteter i den givne situtation. Og kun den slags stimuli, der var tilstr√¶kkeligt udbredte til at adf√¶rdreaktioner kunne etableres gennem genetisk evolution.¬†Pattedyrshjenen – det limbiske system – var derimod i stand til at reagere p√• lugte og andre mere abstrakte tegn p√• muligheder, og udvikle et st√łrre repertoire af stimuli-response reaktioner, der var baseret p√• dyrets individuelle erfaringer.

Dette system gav en stor fleksibilitet og bedre tilpasning til √¶ndringer i milj√ł og biosf√¶re. Men det limbiske system er i h√łj grad stadig begr√¶nset til at reagere p√• stimuli, der er synlige eller p√• anden m√•de umiddelbart tilg√¶ngelige for sanserne.¬†Hvor meget vi stadig er pr√¶get af denne begr√¶nsning, kan man se, n√•r ens motivation for l√łsningen af en opgaver stiger og stiger hen imod afleveringsdato eller anden form for deadline. Det er n√•r muligheden for negative konsekvenser er direkte synlige, eller som minimum n√¶rt forest√•ende at vi reagerer p√• dem.¬†

Hvis man letter speederfoden en smule ved synet af en poltibil, s√• er det ens limbiske system, der supplerer vores pr√¶frontale indsats for at undg√• fartb√łder. Dette sker fordi en negativ konsekvens dukker op i vores sansede virkelighed.¬†Med primaternes hjerne, specielt mennesket hjerne, blev de instinktive og vanbaserede reaktioner suppleret med en styring af adf√¶rden baseret p√• viden, forst√•else, langsigtede m√•ls√¶tninger og en evne til at styre adf√¶rden ud fra planer.

Denne styring sker som n√¶vnt fra pr√¶frontal kortex og er baseret p√• rationel eller intellektuel forst√•else af regler og lovm√¶ssigheder. F.eks. vores kendskab til f√¶rdselsloven, fartgr√¶nser og bremsel√¶ngder.¬†Den rationelle styring af vores adf√¶rd er forholdsvis svag og vil typisk have en ringe effekt, hvis og n√•r vores limbiske hjerne har en “anden mening” om, hvad der skal ske. Vores madvaner er m√•ske ikke specielt sunde og s√•ledes i modstrid med vores viden om “sund kost”.

Men denne viden spiller en svag rolle og √łver mest indflydelse, n√•r der ikke er nogen mods√¶tninger: Vi l√¶gger brokkoli i indk√łbskurven, men spiser bacon, n√•r vi er sultne.¬†Men rationel selvkontrol har aligevel en st√¶rk akkumuleret effekt over tid. N√•r vi bliver ved med at g√łre ting, der tjener et langsigtet form√•l, hver gang der er lejlighed til dette, s√• har det over tid en afg√łrende effekt. Igen er det bedste eksempel indl√¶ring, specialisering og ekspertice. Hele vores uddanelses system og specialiserede arbejdsdeling er udtryk for indflydelsen af rationel selvkontrol, pr√¶frontal funktion og eksekvering af en langsigtet indl√¶ringsplan.¬†

Det er denne avancerede form for f√łdes√łgning eller anden m√•lrettet adf√¶rd, som pr√¶frontal kortex og specielt de eksekutive funktioner tager sig af. Eksekvering best√•r i at man forbereder succes ved at realisere del-m√•l. For en uddanelse er dette gjort p√• forh√•nd: Det er en plan for en r√¶kke semester med hver deres fag eller moduler og en efterf√łlgende eksamen.¬†Inden for et bestemt semester er eksamen en m√•ls√¶tning og der er et pensum af tekster, som udg√łr forberedelsen for success med denne m√•ls√¶tning. Men det er op til den enkelte studerende at strukturere indsatsen i l√łbet af de m√•neder et semester varer.

Folk med st√¶rk selvkontrol vil typisk l√¶se tilstr√¶kkeligt i de f√łrste m√•neder, s√•dan at de undg√•r at skulle l√¶se alt i l√łbet af den sidste m√•ned.¬†Dette g√łres sj√¶ldent “perfekt” eller helt rationelt. Typisk er der en √łget aktivitet op mod eksamen, som afspejler at det limbiske system er mere og mere fokuseret p√• de negative konsekvenser af ikke at forberede sig. Men fordi alle har stort set samme skr√¶k for at dumpe er det meget lille forskel p√• hvor motiveret man er ligen inden eksamen. Forskellene findes typisk i hvor meget man forbereder sig, mens man stadig er p√• lang afstand af de negative konsekvenser af ikke at forberede sig.¬†

Ved en velfungerende indflydelse fra pr√¶frontal kortex vil der v√¶re en afkodning af de daglige situationer i forhold til langsigtede planer: Passer denne situation til mine langsigtede √łnsker? Har jeg tid og overskud til at l√¶se eller gennemg√• notater? Kan jeg afs√¶tte tid til at f√• skrevet p√• en opgave? Det er gennem en eksekverende indsats som dette, at de eksekutive funktioner f√•r indflydelse p√• vores adf√¶rd og kan fremme realiseringen af langsigtede m√•ls√¶tninger.¬†

Eksekutive betyder implementering, alts√• at man finder indpas for adf√¶rd, der kan bidrage til realisering. At man kan f√• √łje p√• de situationer, hvor noget kan g√łres, der fremmer m√•ls√¶tningen. Eksekutive funktion betyder her at man har sine planer tilstr√¶kkeligt present til at man kan spotte at en situation egner sig til at f√• noget gjort, der hj√¶lper en fremad.¬†

Eksekutive funktioners betydning ligger i den m√łjsomelige realisering af planer over tid, et skridt af gangen og med de begr√¶nsninger, som den praktiske virkelighed typisk byder p√•. Strategi betyder at man forbereder succes og de eksekutive funktioner h√•ndterer strategisk t√¶nkning ved at gennemf√łre den ene lille forberedelse efter den anden, s√•dan at man dels √łger sin chance for succes og dels opbygger en st√¶rk tro p√• egne evener til at n√• i m√•l.¬†¬†¬†¬†¬†