Eksekutive funktioner og ADHD hjernen

I √•rtier forstod man ADHD som en adf√¶rdsforstyrrelse, noget man ofte omtalte som “hyperaktivitet”. Dette gav et “H” i diagnosen, s√•dan at ADD blev til ADHD. Hyperaktiv adf√¶rd var problemet. Senere blev ADHD mere forst√•et som en forstyrrelse af opm√¶rksomhed, men ADHD blev stadig kategoriseret som en adf√¶rdsforstyrrelse p√• linie med anden dysfunktionel adf√¶rd.¬†

Disse opfattelser viser sig dog efterhånden at være overfladiske og på mange måder fejlagtige. Den nyeste forståelse af ADHD er at det er en forstyrrelse af hjernens centrale eksekutive funktioner. Det vil sige at det er en svaghed i de hjernefunktioner, der styrer og regulerer andre hjernefunktioner og dermed styrer vores opmærksomhed, tænkning og adfærd.

ADHD hjernen er alts√• pr√¶get af ringe eksekutive funktioner. Det forklarer bedre de udfordringer ADHD giver, f.eks. problemer med kriminalitet, brug af stoffer: Eksekutive funktioner har betydning for, hvor godt man styrer udenom fristende kortsigtede l√łsninger, der skaber store langsigtede problemer.

Det er hjernens eksekutive funktioner, der prioriterer hvilke opgaver vi er fokuseret p√• at l√łse. Det er hjernens eksekutive funktioner, der regulerer den retning vores opm√¶rksomhed har: Hvad skal g√łres og hvad skal vi bruge?

“Bladrer” vi i vores erindringer for information om noget, vi har h√łrt eller l√¶st? Kigger vi vores k√łkken igennem for en l√¶kker snack? Fors√łger vi at motivere os selv til at f√• ryddet op? Disse aktiviteter er alle drevne af eksekutiv regulering. Og jo bedre hjernens egen-regulering er, jo bedre er vi i stand til at styre vores opm√¶rksomhed, vores motivation, vores evne til at prioritere og i sidste ende vores adf√¶rd. Adf√¶rden f√łlger normalt mere eller mindre automatisk ud fra vores opm√¶rksomheds-fokus og vores motivation.

En central pointe ved dette er at hjernens forskellige centre og funktioner ikke er lige. Hjernen er ikke et demokrati, hvor man stemmer om hvad, der skal g√łres. De mest automatiske funktioner styres af mere bevidste funktioner. Det er helt som med kroppen: Vores puls er automatisk og styret af kroppens behov for ilt, som er styret af musklernes aktivitet, som er styret af vores handlinger, som er styret af hjernen. I hjernen er handlingerne styret af ubevidste “bev√¶gelses-programmer”, der aktiveres af vores bevidste eller vanem√¶ssige handlinger, f.eks. at vi √•bner k√łleskabet og kigger efter en snack. I nogle tilf√¶lde vil aktiviteten starte som automatisk vane adf√¶rd, f.eks. udl√łst af en fornemmelse af sult eller lavt blodsukker, men blive holdt tilbage af vores eksekutive funktioner, der har blikket rettet mod vores intention om ikke at tage for meget p√•.

Men disse styrende funktioner kr√¶ver, at vores hjernes eksekutive funktioner er velfungerende. Hvis vores egen regulring er svag, vil automatiske reaktioner forl√łbe uden nogen indblanding eller styring. Hvis vi efter en kr√¶vende dag er “tr√¶tte i hovedet”, s√• vil resten af dagen normalt forl√łbe med uregulerede vane aktiviteter, der ikke kr√¶ver overskud eller de eksekutive funktioners indsats: TV-serier, endel√łse snacks og uforpligtende sladder.

Der er ikke noget galt i at slappe af efter en lang dags indsats. Det er heller ikke noget problem, hvis vi p√• grund af influenza eller lignende har virkelig ringe selvkontrol i nogle dage. Men hvis vores eksekutive funktioner konstant og altid er svag, vil der v√¶re mere alvorlige konsekvenser. Det vil g√• ud over vores evne for koncentration, for styring af vores opm√¶rksomhed og derfor for styring af vores adf√¶rd. Det vil betyde at vores skolegang er forstyrret, at der er en svag selvdisciplin i forhold til indsats i timerne, i forhold til lektier og i forhold til den egentlige tilegnelse af stoffet ved l√¶sning eller opgavel√łsning.

Det vil senere betyde at der er en meget vanskelig overgang fra barn til ung, hvor der kr√¶ves mere og mere egen-regulering og tilpasning til sociale spilleregler. Disse sociale spilleregler eksisterer kun som l√łse anbefalinger, men det har betydelige konsekvenser, hvis man ikke l√¶rer dem, f√łlger dem og efterh√•nden internaliserer dem, s√•dan at de f√łlges automatisk. Det er f.eks. op til en selv at finde en passende ikke-voldelig m√•de at h√•ndtere konflikter med sine j√¶vnaldrende p√•. Hvis man er langsom til at gennemf√łre denne tilpasning vil man blive skubbet ud af de f√¶lleskaber, der er baseret p√• en hurtigere og mere komplet tilpasning til de sociale spilleregler.

Hjernens eksekutive funktioner har ogs√• betydning for, hvor god man er til at styre udenom fristende kortsigtede l√łsninger, der skaber store langsigtede problemer. Dette er m√•ske det mest afg√łrende tr√¶k ved en ringe eksekutive funktioner, og det som giver de mest alvorlige konsekvenser: Hvis man har ringe eksekutive funktioner, vil man ofte ikke v√¶re i stand til at styre udenom kriminalitet, impulsiv agression, brug af stoffer og usunde helbredsvaner. Disse har det til f√¶lles, at de tilbyder kortsigtede fremskridt p√• bekostning af langsigtede problemer. Vores almindelige √łnske om mindre frustation styrer os i retning af disse fristelser, og det eneste der i virkeligheden holder os tilbage, er, hvis hjernens eksekutive funktioner: Ud fra vores viden om de langsigtede konsekvenser, kan vi ved brug af eksekutive funktioner holde den fristende adf√¶rd tilbage.

Den kortsigtede t√¶nkning og adf√¶rd er den centale pointe ved at se ADHD som et udtryk for ringe eksekutive funktioner: Dette forklarer langt bedre og mere realistisk de udfordringer, som ADHD giver, og de problemer med kriminalitet, ringe uddanelse, brug af stoffer og konflikter i hverdagen, som er almindelig for mange voksne¬†med ADHD. Det giver ogs√• en ny m√•de at forholde sig til behandling og forebyggelse af komplikationer: Det er hjernens eksekutive funktioner, der er n√łglen til at f√• den bedst mulige tilv√¶relse, hvis man har ADHD. Det er manglende styring, der f√łrer til de fleste af de problemer og komplikationer, der normalt ses, og det er en styrkelse af hjernens eksekutive funktioner, der er n√łglen til at f√• en mere stabil og positiv udvikling sat igang.