Narcissisme og sociale medier

Hvordan p√•rviker narcissistiske tendenser individers adf√¶rd p√• sociale medier? Vil en egoistisk personlighed have lettere ved at udfolde sig p√• sociale medier end i den fysiske virkelighed? En tysk unders√łgelse (gennemf√łrt af Leibniz Institute for Educational Trajectories Bamberg og University of W√ľrzburg) har set n√¶rmere p√• forholdet mellem narcissistiske tr√¶k og adf√¶rden p√• sociale medier. Dette blev gennemf√łrt som en metaunders√łgelse p√• basis af en r√¶kke tidligere unders√łgelser.

 
Narcissisme og sociale medier
 
 

Narcissistisk Social Karakter

 
 
Man havde tre hypoteser for narcissistisk adfærd på sociale medier:
 

Den f√łrste hypotese var at mennesker med granndi√łs narcissisme langt oftere benytter sociale medier sammenlignet med de, der har s√•rbar narcissisme. S√•rbar narcissisme er forbundet med √łget usikkerhed og et skr√łbeligt selvv√¶rd og social tilbagetr√¶kning. Modst selvf√łlgelig grandi√łs narcissisme, der udtrykker sig ved meget oph√łjede forestillinger om selvet, evner og karakter.

En anden hypotese var at narcissisme var forbundet med antallet af venner og at en r√¶kke bestemt selv-promoverende adf√¶rdsformer dominerede hos de med narcissistiske tr√¶k over andre typiske aktiviter p√• sociale medier. Alts√• at de sociale medier vil blive brugt mere til at skaffe sig √łget personlig opm√¶rksomhed jo flere narcissistiske tr√¶k en person har.

 

Den tredje hypotese var, at man ville finde en forbindelse mellem narcissistisk adfærd og kulturen i de forskellige sociale netværk. I mere kollektivistiske samfund, grupper eller netværk er der mere fokus på fælleskabet og mindre fokus på individer. På sociale medier kan individer med narcissistiske træk måske lettere finde mulighed for at præsentere sig selv på måder, der i mindre grad er styret af de sociale spilleregler, der kan begrænse offline adfærd.

 

Unders√łgelsens resultater

 
Man fandt, at der var flere med grandi√łse narcissistiske tr√¶k p√• sociale medier end med s√•rbare narcissistiske tr√¶k, hvilket bekr√¶ftede den f√łrste hypotese. Man fandt desuden en korrelation mellem graden af narcissisme – m√•lt ved antallet af selfies og fotos uploaded til profiler – og antallet af virtuelle venner.
 

Den typiske narcissist bruger altså mere tid på soicale netværk end den gennemsnitlige bruger og udviser specifikke adfærdstræk.

Man fandt et blandet resultat for den sidste hypotese: Man fandt, at der for lande som Malaysia, der har klare sociale hierarkier og en relativt ulige magtfordeling, ses en √łget korrelation mellem narcissisme og adf√¶rden p√• sociale medier. Dette var ikke i samme grad tilf√¶det for en r√¶kke vestlige lande som √ėstrig og USA.

 
Man ved dog stadig ikke om Facebook og Instagram √łger narcissistiske tendenser eller blot giver mulighed for at udtrykke disse tendenser.
 

Kilder: