Narcissistiske Impulskøb

Narcissisme kan, hvis den er karakteriseret ved impulsivitet og materialisme,  vÌre en faktor for omfanget af impulsløb.
Impulskøb er uplanlagte køb og beslutninger om køb, der tages lige inden købet. Forskningen viser generelt at følelser spiller en afgørende rolle for tendenser til impulskøb, der er udløst af synet af produktet eller af et velformuleret promoverende budskab om produktet.

Impulskøb er ikke begrĂŚnset til “smĂĽting”, billige tilbud eller dagligvarer. Køb af bĂĽde computere og biler kan vĂŚre udtryk for impulskøb og følelser spiller en afgørende rolle i f.eks. køb af en ny bil.

Narcissistiske Impulskøb

Impulsive køb er et udbredt og almindeligt fÌnomen. Denne adfÌrd forklares ofte som udtryk for udløsende cues eller clues som findes i købs-situation. Impulskøb forklares ogsü ofte med henvisning til personlige tendenser og trÌk. Undersøgelsen forsøgt at afdÌkke om man kan forklare impulskøb som et udtryk for narcissistiske trÌk og tendenser.

En undersøgelse har søgt at belyse forholdet mellem narcissisme og impulskøb: I dette studie blev det vist at mens positiv narcissisme ikke var forbundet med impulskøb, sü var negativ narcissisme en pülidelig og signifikant indikator for senere impulskøb.

Undersøgelsen fandt en signifikant (ikke tilfĂŚldig) korrelation mellem “global” narcissisme og tendenser til impulskøb, sĂĽdan at personer med en høj grad af narcissisme er mere tilbøjelige til at foretage impulskøb. For henholdvis positive og negative narcissistiske trĂŚk fandt forskerne at en overvĂŚgt at negative narcissistiske trĂŚk udgør en stĂŚrkere indikator for impulskøb end positive narcissistiske trĂŚk.

Andre undersøgelser har vist at kaotiske omgivelser kan vÌre disponerende for impulskøb. Dette har man tidligere forstüet som en sürbarhed, hvor køberen overvÌldes af situationen, oplever en mangel pü kontrol og at dette giver en tendens til impulskøb.

Kilder:

Huajian Cai, Yuanyuan Shi, Xiang Fang & Yu L. L. Luo (2015): Narcissism predicts impulsive buying: phenotypic and genetic evidence

Wikipedia: Impulse purchase